Ulubionym piwem Polaków jest piwo jasne z alkoholem
Według aktualnej analizy preferencji konsumentów, aż 91% Polaków pija piwo. Aż 75% tych osób sięga po piwo z zawartością alkoholu. Natomiast piwa bezalkoholowe, pija jedynie 8% badanych. Niskoalkoholowa wersja, jest wybierana przez 9% osób. Na jasne piwo z pianką, decyduje się 40% badanych. Piwa smakowe mają natomiast niewielką ilość zwolenników, ponieważ jedynie 17%. Piwo ciemne cieszy się popularnością u 10% osób, a pszeniczne, pils oraz lager - u 6% osób.
Osoby przeprowadzające badanie wyraźnie podkreślają, że ankieta celowo zawierała różne poziomy kategoryzacji. Pomogły one zweryfikować jak poszczególne osoby postrzegają produkty ze swojego punktu widzenia, a zatem z punktu widzenia przeciętnego klienta. Aż połowa odpowiadających w ankiecie dzieli piwa tylko ze względu na ich kolor, barwę. Niewiele osób natomiast rozróżnia style piwne.
Wysokie spożycie piwa u Polaków
Raport Instytutu Badawczego ABR SESTA oraz firmy Syno Poland potwierdził, że 91% Polaków spożywa piwo. Katarzyna Grochowska z Z raportu Instytutu Badawczego ABR SESTA i firmy Syno Poland jednoznacznie wynika, że aż 91% Polaków pije piwo. Jak komentuje Katarzyna Grochowska z Project Manager w Hiper-Com Poland, Polacy od lat są w ścisłej czołówce krajów, w których jest wysokie spożycie piwa. Statystyczny konsument tego trunku w ciągu roku wypija aż 100 litrów piwa. Co za tym stoi? Przede wszystkim łatwa dostępność piwa oraz jego stosunkowo niska cena. Jednym z podstawowych założeń badania było to, by zweryfikować ile osób pije piwo okazjonalnie bądź też regularnie. Oczywiście, to iż tak wielu Polaków sięga po piwo, nie jest żadnym zaskoczeniem. Kultura w Polsce bowiem jest ściśle związana z piwem na różnych spotkaniach, rodzinnych oraz towarzyskich. Jak wyjaśnia dr Paweł Jurowczyk z Market Research Consultant w Instytucie Badawczym ABR SESTA, piwo o wiele lepiej sprawdza się w czasie biesiad, w porównaniu do mocniejszych alkoholi. Natomiast pewien ekspert pracujący w Hiper-Com Poland zauważył, że wielu Polaków żyje w przekonaniu, iż piwo pomaga się lepiej bawić, relaksuje czy też ułatwia wchodzenia w kontakty z innymi ludźmi. Ważne jest również to, że piwo jest napojem gotowym, nie potrzebującym żadnych dodatków. Poza tym sami producenci piw mogą na więcej sobie pozwolić z punktu widzenia marketingu, w porównaniu do producentów modnych alkoholi, których ograniczają różne przepisy.
Od ponad 20 lat piwo jest najpopularniejszym napojem niskoalkoholowym. Na jego popularność wpływa przede wszystkim jego smak. Warto zaznaczyć, że jedynie 2% piw na rynku polskim, pochodzi z importu. W Polsce kultura warzenia piwa jest bardzo mocno zakorzeniona. Bartłomiej Morzycki będący Dyrektorem Generalnym Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie stwierdza, iż piwa warzone w Polsce bardziej smakują konsumentom.
Katarzyna Grochowska zauważa natomiast, iż piwo jest drugie po papierosach jeśli chodzi o kategorię FMCG w Polsce. Konsument może zatem wybierać w ogromnej palecie wariantów piwa. W ostatnich lata coraz więcej sprzedaje się piwnych specjalności. Powstają nowe rodzaje i gatunki piw. Bartłomiej Morzycki stwierdza, że na rynku piwowarskim pojawi się jeszcze wiele premier, ale za kilka lat ta dynamika zacznie spadać.
Alkohol zdecydowanie wygrywa
Ankieta pokazuje, że aż 75% osób wybiera piwo z alkoholem. Decydującym czynnkiem w tej kwestii jest to, że wiele osób uważa, iż piwo ma właściwości rozluźniające. Za stan rozluźnienia odpowiadają natomiast procenty dlatego tak niewiele osób wybiera piwo bezalkoholowe, co zauważa ekspert z Hiper-Com Poland.
Natomiast piwo bezalkoholowe wybiera 8$ osób, a niskoalkoholowe 9%. Łącznie zatem 17%. Jednak jak zauważa Dr Jurowczyk, trunki te zyskują na popularności. Coraz więcej pojawia się ich na półkach sklepowych. Deklaracje Polaków w ankiecie pokrywają się ze stanem rzeczywistym. Bezalkoholowe piwa stanowią bowiem 9% wszystkich piw dostępnych w sklepach wielkopowierzchniowych, natomiast niskoalkoholowe 8%. Kilka lat temu wiele osób uważała piwa bezalkoholowe, za mało znaczącą imitację piwa. Jednak od tego czasu wiele się zmieniło. O 80% od roku 2017, wzrosła sprzedaż tego trunku. Sięgają po niego kobiety w ciąży, sportowcy czy też kierowcy.
Dyrektor Morzycki natomiast zaznacza, że piwo bezalkoholowe ma coraz większy udział na rynku, ale wciąż nie przekracza on nawet kilku procent. Prognozuje się, że pod koniec 2019 będzie on wynosił 5%. Jednak badania i weryfikowanie ich z sytuacją w innych krajach wskazują na to, że piwa te mają szansę na wzrost swojej popularności.
Jakie są preferowane kategorie? Dane pokazują, że w tej chwili na rynku dostępnych jest aż ponad tysiąc różnych piw. 40% badanych, preferuje piwo jadne. 17% piwo smakowe. Ciemne jedynie 10%. Lager, pils oraz pszeniczne 6%. Te trzy ostatnie wymienione wersje, także są piwami jasnymi.
Obserwacje Bartłomieja Morzyckiego pokazują, że wielu Polaków obecnie zaczyna próbować browarniczych specjałów. Szukają nowych smaków, choć wciąż jasny lager jest zdecydowanie najpopularniejszy. Konsumenci zazwyczaj nie są birofilami, jednak producenci starają się poszerzać świadomość ludzi w tym zakresie. Większość osób jednak rozróżnia piwa ze względu na barwę, część bierze pod uwagę również piwa smakowe. Te jednak również dzieli się na jasne i ciemne. Wąska grupa Polaków wie jednak czym się między sobą różnią takie style piwa jak APA, Stout czy też IPA.
Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polski podkreśla jednak, że ulubiony styl Piwny Polaków, jest oferowany przez praktycznie wszystkie firmy producenckie, jednak w nieco odmiennych wersjach. To natomiast sprawia, że jasny lager może się znacznie różnić pomiędzy smakiem i goryczką biorąc pod uwagę to, kto go wyprodukował.
Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!
Kliknij i obserwuj Ding.pl na
Włącz powiadomienia o ulubionych produktach: