Ile kosztują nas tegoroczne Święta Wielkanocne!

W tym roku Polacy planują przeznaczyć średnio 599 zł na Święta Wielkanocne. To o 64 zł więcej niż w zeszłym roku. Ponad połowa osób przewiduje, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich droższa niż w ubiegłych latach. Jakie grupy wydadzą najwięcej pieniędzy, a jakie zaoszczędzą na święta dowiesz się z artykułu!

Ile wydamy na Święta Wielkanocne w 2023 roku
Wydatki na tegoroczną Wielkanoc, mimo wysokiej inflacji, nie wzrosły znacząco w stosunku do ubiegłego roku. Źródło: Adobe Stock
Reklama

Tegoroczna Wielkanoc będzie kosztowniejsza

Jak wynika z cyklicznego badania Barometru Providenta*, aż 92,4 proc. respondentów, którzy przyznali, że tegoroczna Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny powód wskazali inflację i podwyżkę cen produktów. Potwierdzają to dane GUS, według których ceny towarów w lutym 2023 r., w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku, wzrosły o 18,4 proc. Jeśli chcemy, by zawartość wielkanocnego koszyka była równie obfita jak w zeszłym roku, wzrost wydatków wydaje się nieunikniony.

Najwięcej wydadzą osoby w wieku 35-44 lat

Tej wiosny niemal co 10. ankietowany wskazał, że przyczyną wzrostu kosztów świąt, jest organizacja ich we własnym domu, natomiast 4 proc. duże wydatki wiąże z zaproszeniem większej liczby gości. Te dwie przyczyny były najczęściej wybierane pzrez osoby z grupy wiekowej 18-24 lata – w końcu w tym wieku często wyprawiamy nasze pierwsze świąteczne przyjęcia. 

Barometr Providenta Wielkanoc Polaków 2023 c.d.
Robiąc przedświąteczne zakupy trzeba będzie w tym roku głębiej sięgnąć do portfela. Źródło: Provident Polska

Najwyższe wydatki deklarują jednak badani w wieku 35-44 lat, którzy jako jedyni planują przeznaczyć na ten cel więcej niż 700 złotych. Co ciekawe, to mężczyźni przewidują wyższe wielkanocne budżety. Panowie wydadzą na świętowanie średnio 690 zł, podczas gdy kobiety tylko 519 zł. Choć wielkanocne koszty każdego roku rosną, wciąż są ponad dwukrotnie niższe od tych bożonarodzeniowych.

Wydatki na tegoroczną Wielkanoc, mimo wysokiej inflacji, nie wzrosły znacząco w stosunku do ubiegłego roku, bo o 64 zł – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska. – Jednak w tym roku Polacy świadomi wzrostu cen, planują większe oszczędności i przyglądanie się wydatkom – dodaje.

Tańsze produkty w świątecznym koszyku

Według Barometru Providenta, co piąty badany nie zamierza ponosić wyższych kosztów podczas tegorocznej Wielkanocy. Wśród nich, 31 proc. planuje oszczędzić na produktach i kupić tańsze zamienniki, natomiast 32,4 proc. nie kupi wszystkich potrzebnych produktów.

Prawie co czwarta, badana osoba całkowicie zrezygnowała z organizacji Wielkanocy, co naturalnie minimalizuje koszty, a już co piąta, spędza tegoroczne święta w mniejszym gronie.

Barometr Providenta Wielkanoc Polaków w 2023 r.
Zbliżające się Święta Wielkanocne to czas, w którym Polacy tradycyjnie wybierają swoje ulubione potrawy. Źródło: Provident Polska

Gdzie są w Polsce mistrzowie oszczędzania?

Dodatkowo, aż 71,5 proc. Polaków, niezależnie od tego, czy przewidują, że ich wielkanocny budżet wzrośnie, zamierza w tegoroczne święta oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom.

W tej kategorii niekwestionowanymi mistrzami są mieszkańcy województwa wielkopolskiego – takiej odpowiedzi udzieliło aż 82,5 proc. z nich. Uważniejsze i oszczędniejsze są również kobiety 75,8 proc. wobec 66,7 proc. mężczyzn.

W zgodzie z tradycją

Zbliżające się Święta Wielkanocne to czas, w którym Polacy tradycyjnie sięgają po swoje ulubione potrawy. Według badania Barometru Providenta, podobnie jak w ubiegłych latach, na polskich stołach królują jajka i biała kiełbasa, w których gustuje odpowiednio 89,2 proc. i 61,3 proc. konsumentów – mówi Karolina Łuczak.

Podium zamyka żurek, który po raz kolejny wygrywa z drugą z popularnych zup, czyli barszczem białym. Żur to niezbędna potrawa na stołach ponad połowy Polaków, podczas gdy barszcz przyrządzi aż o 18 pp. mniej respondentów – dodaje. Na stołach podczas Świąt Wielkanocnych zagoszą, jak co roku, tradycyjne wypieki, takie jak makowiec, mazurek i pascha.

* Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w marcu 2023 r.

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Artykuły

Blog

Reklama