Dlaczego opony całoroczne są uniwersalne – jakie cechy opon sezonowych wykorzystują?
Opony całoroczne dają możliwość jazdy przez cały rok na jednym komplecie ogumienia. Aby umożliwić taki tryb eksploatacji, muszą one wykorzystywać cechy zarówno opon zimowych, jak i letnich. Zadaniem dla projektantów opon jest znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy rozwiązaniami letnimi oraz zimowymi, aby zapewnić skuteczność i bezpieczeństwo stosowania produktu.
Jak są wykonane opony całoroczne, czyli sztuka kompromisu
Opony całoroczne, zwane także wielosezonowymi, powstały głównie z myślą o kierowcach, którzy nie pokonują zbyt dużych przebiegów rocznych i nie poruszają się w skrajnie wymagających warunkach zimowych. W celu stworzenia opon, które będą w stanie odpowiedzieć na potrzeby tej grupy, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo jazdy przez cały rok, niezbędne okazało się znalezienie pewnych technologicznych kompromisów. Konieczne stało się opracowanie mieszanki gumowej, odpornej zarówno na niskie, jak i wysokie temperatury oraz wzoru bieżnika, zawierającego zarówno cechy opon zimowych, jak i letnich, odpowiadające za bezpieczeństwo jazdy w skrajnie różnych warunkach – po suchej nawierzchni, podczas intensywnych opadów deszczu, a nawet po śniegu.
Wraz z rozwojem trendu popularności modeli całorocznych, producenci opon testowali różne rozwiązania. Większość z nich zdecydowała się na tworzenie takich opon na bazie konstrukcji opon zimowych, którym to nadawane są cechy opon letnich. Zdarzyły się jednak także przypadki postępowania odwrotnego, czyli tworzenia tzw. opon letnich z elementami modeli zimowych.
Jakie szczególne cechy zimowe mają opony całoroczne?
Jedną z podstawowych cech, które muszą posiadać opony całoroczne, jest przyczepność do zaśnieżonej jezdni. Funkcja ta, w przypadku opon zimowych, jest realizowana za sprawą mieszanki gumowej, zachowującej wysoką elastyczność w niskich temperaturach oraz za sprawą szczególnych cech bieżnika. Jedną z nich są tzw. lamele, czyli niewielkie, ale gęsto rozłożone nacięcia klocków bieżnika. Ich zadaniem jest otwieranie się podczas jazdy i absorbowanie śniegu, co daje szczególny efekt wczepiania się w zaśnieżoną nawierzchnię. Poprawia to przyczepność i wspiera pojazd zwłaszcza podczas ruszania i hamowania na śniegu.
Lamele śniegowe są zatem jednym z podstawowych elementów, które muszą mieć opony całoroczne. Wspomnieliśmy jednak także o konieczności zastosowania odpowiedniej dla sezonu zimowego mieszanki gumowej. Tu producenci mają szczególnie trudne zadanie. Mieszanka opon letnich jest zazwyczaj twarda i sztywna, by zapewnić stabilność jazdy na suchej nawierzchni, nawet przy wysokich temperaturach. Sztywność gumy nie jest jednak cechą pożądaną w przypadku opon zimowych. W niskich temperaturach twardy bieżnik nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności, zwyczajnie ślizgając się w kontakcie z nawierzchnią. Jest także podatny na uszkodzenia – pęknięcia czy ukruszenia.
Dla opon całorocznych przygotowuje się zatem mieszankę o pośredniej twardości – zawierającą odpowiednio dużą domieszkę krzemionki, dla zachowania elastyczności w sezonie zimowym, ale jednocześnie oferującą sztywność w dodatnich temperaturach. W efekcie bieżnik opon całorocznych jest dobrze przygotowany na szeroki zakres temperatur najczęściej występujących w klimacie umiarkowanym. Wyzwanie stanowią dla niego tylko skrajnie wysokie mrozy bądź upały, rozgrzewające nawierzchnię do ponadprzeciętnych wartości.
Jakie cechy opon letnich mają opony całoroczne?
Przez większość dni roku na drogach nie zalega śnieg ani lód – nawierzchnia jest sucha lub mokra po roztopach, lub opadach deszczu. To w tych warunkach użytkownicy opon całorocznych przejeżdżają najwięcej kilometrów. Priorytetem staje się zatem zapewnienie przyczepności i krótkiej drogi hamowania na jezdni suchej i mokrej. W przypadku suchej nawierzchni przyczepność jest tym lepsza, im większą powierzchnią opona przylega do niej. Opony letnie muszą zatem posiadać gładką powierzchnię klocków bieżnika, by maksymalizować kontakt z podłożem. Również w oponach całorocznych bieżnik musi zapewniać odpowiednią powierzchnię styku z asfaltem, osiąganą za pomocą gładkich obszarów na blokach bieżnika.
W przypadku jazdy po nawierzchni mokrej konieczne staje się odprowadzanie nadmiaru wody spod opony. Warstwa wody może doprowadzić do utraty kontaktu bieżnika z nawierzchnią, a co za tym idzie powodować poślizgi oraz aquaplaning. Dlatego też każda opona drogowa wykorzystuje system drenażu – układ nacięć i rowków, których zadaniem jest transportowanie wody. Systemy te mogą wyglądać różnie nie tylko w przypadku opon sezonowych, ale także różnych modeli opon całorocznych. W przypadku opon o rzeźbie asymetrycznej, którą często spotykamy w oponach wielosezonowych, za transport wody odpowiadają szerokie rowki obwodowe, wspierane przez rowki poprzeczne.
Wiele modeli całorocznych występuje również z bieżnikiem kierunkowym, gdzie woda jest transportowana wyłącznie przez rowki poprzeczne, umieszczone pod odpowiednim kątem. Bieżnik ze skutecznym systemem drenażu jest niezbędny zarówno w okresie letnim, jak i zimowym, kiedy również często mamy do czynienia z opadami deszczu. Z tego powodu, producenci opon przywiązują szczególną wagę do tego elementu konstrukcji bieżnika.
Poszukując niezawodnych opon wielosezonowych warto odwiedzić adres https://www.sklepopon.com/, gdzie dostępny jest szeroki wybór modeli z każdego segmentu – budżetowe, klasy średniej oraz premium, oferowanych w atrakcyjnych cenach.
Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!
Kliknij i obserwuj Ding.pl na
Włącz powiadomienia o ulubionych produktach: