Standardem ok. 500 złotych. Mało rodzin wyda więcej niż przed rokiem. Wyprawka szkolna 2023 - wyniki badania SW Research dla Empiku!

Tegoroczne listy zakupów mają być kompleksowe. Jak wskazują rodzice, oprócz podstawowych artykułów szkolnych, takich jak przybory i podręczniki oraz ubrania i buty. Duża grupa osób wybierze też elementy wyposażenia pokoju dla dziecka oraz elektronikę. Poznaj interesujące szczegóły analizy.

Analiza trendów. Wyprawka szkolna 2023 - wyniki badania SW Research dla Empiku
Listy zakupów prowadzących do skompletowania wyprawki szkolnej mogą być w tym roku obszerne. Źródło: Adobe Stock
Reklama

Planowanie to klucz do sukcesu

Najnowsza edycja badania SW Research wykonanego na zlecenie Empiku [1] wskazuje, że aż 90 proc. rodziców kończy przygotowania do nowego roku szkolnego zanim zabrzmi pierwszy dzwonek w szkole. Co drugi rodzic postanawia zakupić wyprawkę szkolną, co najmniej tydzień lub dwa przed rozpoczęciem roku.

Już od połowy lipca Empik notuje wzrost popytu na produkty szkolne i papiernicze. Niemniej jednak, podobnie jak w poprzednich latach, prawdziwy boom zakupowy jest przewidywany zdaniem sieci, od połowy sierpnia.

Jakie artykuły na liście zakupowej? 

Listy zakupów prowadzących do skompletowania wyprawki szkolnej w tym roku są obszerne. Z danych wynika, że oprócz zwykłych artykułów szkolnych, takich jak przybory czy podręczniki 93 proc. oraz odzież i obuwie 84 proc., rodzice planują zakup wyposażenia do pokoju 28 proc. oraz sprzętu elektronicznego 25 proc. - w tym nowych komputerów, drukarek czy telefonów komórkowych

Dlaczego elektronika jest tak ważna? Jak prezentują wyniki badania, aż 64 proc. rodziców stwierdza, że ich pociechy korzystają z nowoczesnych technologii w nauce, co jest wzrostem o 9 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego roku. Trend ten potwierdza się w danych sprzedażowych - na przykład zainteresowanie tabletami w Empiku wzrosło o 140 proc. w skali roku.

Oferta na każdą kieszeń

W tym roku 50 proc. rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 zł. Co trzeci przeznaczy na ten cel nieco więcej: od 501 do 700 złotych, a ponad 20 proc. liczy się z kosztem przekraczającym 700 złotych. Tylko 13 proc. zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 złotych.
Jak wynika z najnowszej edycji badania „Wyprawka szkolna 2023” do poziomu 70 proc. spadł odsetek rodziców, którzy zakładają wyższe wydatki na ten cel niż w poprzednim roku (-10 p.p.). Niezmiennie respondenci najczęściej wskazują jako przyczyny: ogólny wzrost cen wywołany inflacją 88 proc. i większe potrzeby uczniów 52 proc.

Biorąc pod uwagę różne oczekiwania i potrzeby konsumentów, mamy produkty szkolne w tysiącach modnych wzorów, a co ważne – na każdą kieszeń. Podstawowy zestaw przyborów szkolnych można skompletować w Empiku już do 100 zł - podkreśla Ewa Strzelecka, dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku.

Zakupy spontaniczne czy raczej planowane?

Podejście konsumentów jest różne w zależności od kategorii - informuje EMPIK. Niezmiennie to ubrania i obuwie 75 proc., tornister lub plecak 74 proc. oraz podręczniki 69 proc. kupowane są w sposób przemyślany – po wcześniejszym zaplanowaniu. Natomiast bardziej spontanicznie – artykuły papiernicze czy drobne przybory szkolne.

Wyprawka szkolna 2023 - wyniki badania SW Research dla Empiku
W tym roku 50 proc. rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 złotych. Fot. Empik

Szkolne wyprawki, ale gdzie zrobimy zakupy w tym roku?

W ramach przygotowań do nowego roku szkolnego Polacy realizują zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Jednak niezależnie od kanału sprzedaży, na wybór konkretnego miejsca największy wpływ mają trzy czynniki:

  • bogata i zróżnicowana oferta produktów,
  • promocje,
  • atrakcyjne ceny.

Rodzice tak planują zakup wyprawki, aby skorzystać z atrakcyjnych ofert oraz promocji, a przy tym uniknąć stresu spowodowanego zakupami last minute. Tym, co szczególnie przyciąga ich do sklepów stacjonarnych, jest możliwość obejrzenia dostępnej oferty i porównania produktów, np. pod kątem wzornictwa czy funkcjonalności. Rodzice cenią sobie to, że mogą zajrzeć do danego plecaka, sprawdzić jego wagę, układ przegródek w środku, materiał, z którego został wykonany oraz jakość. Wizyta w sklepie daje także szansę szybkiego przeglądu wzorów i motywów pod kątem upodobań dziecka. Dlatego też artykuły papiernicze czy przybory szkolne częściej kupowane są stacjonarnie – mówi Daniela Wojewoda, menadżerka kategorii, ekspertka Empiku ds. oferty szkolnej.

Ważna opinia dziecka o artykułach do szkoły

Jak informują doradcy salonów Empik, przy zakupach wyprawki klienci oprócz takich cech jak jakość, trwałość, funkcjonalność i bezpieczeństwo oraz cena produktów – zwracają szczególną uwagę na wzornictwo i wygląd. Dokładnie te same priorytety wskazują konsumenci w badaniu Empiku „Wyprawka szkolna 2023” – konsekwentnie od 3 lat. Co więcej, podobnie jak w poprzednim roku ponad 60 proc. ankietowanych przyznało, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty, które trafiają w gust dziecka.

Z kolei uczniowie – zdaniem rodziców – wybierają do szkoły po prostu to, co im się podoba 56 proc. i co jest zgodne z aktualną modą i trendami. Przykładają też dużo większą wagę do wyglądu – wzorów, motywów i marek. 

Stworzyć miejsce przyjazne nauce

Przygotowania do rozpoczęcia nowego roku szkolnego obejmują także miejsce do nauki w domu. Ponad połowa rodziców planuje kupić oświetlenie, krzesła czy siedziska lub inne elementy organizujące przestrzeń. To ważne, szczególnie, gdy pod uwagę weźmiemy dane dotyczące czasu, jaki młodzi ludzie spędzają na nauce w domu. Blisko połowa z nich uczy się ok. 2 godzin dziennie, a co trzecia osoba nawet powyżej 3 lub 4 godzin.

Od połowy lipca obserwujemy mocną, dwucyfrową dynamikę w kategoriach związanych z powrotem do szkoły i urządzaniem pokoju do nauki. To potwierdza coraz większe zaangażowanie rodziców w stworzenie dziecku odpowiedniej przestrzeni do nauki: z wygodnym i funkcjonalnych fotelem oraz dobrym oświetleniem – przytacza Ewa Strzelecka.


[1] Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku, przeprowadzone w dniach 3-14.07.2023 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1026 respondentów – dorosłych posiadających dzieci.


 

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Artykuły

Blog

Reklama