Auto sobie kupię. Jakie były najchętniej wybierane samochody w Polsce, w 2022 roku?

Każdy miłośnik motoryzacji ma swoje preferowane rodzaje samochodów. Czasem przygodność losu i nagły dopływ gotówki lub przyznany kredyt, pozwala wymarzony model auta zakupić. Zobaczmy, jakie modele aut cieszyły się największą popularnością w Polsce, w 2022 roku!

 Najbardziej popularne samochody w 2022 roku
Wybierając samochód, na pierwszym miejscu stawiamy na funkcjonalność i wygodę, a nie prestiż konkretnych marek. Źródło: Adobe Stock
Reklama

Zgodnie z informacją platformy Automarket.pl, należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, do najbardziej poszukiwanych samochodów należą obecnie - nie SUVy czy uterenowione kombi, a niewielkie pojazdy z segmentów B lub C. Zajmują 6 na 10 miejsc wśród najczęściej kupowanych na platformie aut.

Jakie auta najszybciej znajdują kupca?

Okazuje się, że średni czas dostępności samochodu na platformie Automarket.pl to 1,5 miesiąca. Najszybciej nabywców znajdują małe auta, które nie są zaliczane do segmentu premium: Fiat 500, Skoda Fabia i Hyundai Tucson. Dwa pierwsze zaliczane są do grona niewielkich, miejskich modeli, natomiast Hyundai jest dużym suvem, ale raczej nie należy do kategorii aut ekskluzywnych.

Pragnienie prestiżu ustępuje potrzebie wygody, funkcjonalności 

Przy wyborze samochodu używanego, ważne jest też pewne pochodzenie samochodu i dokładnie sprawdzony stan techniczny. Dane platformy Automarket.pl wskazują, że samochód coraz częściej  przestaje być oznaką prestiżu. Wybierając pojazd, na pierwszym miejscu szukamy funkcjonalności i wygody, a nie konkretnych marek.

Jakie auta Polacy kupują najchętniej?

Jak się dowiedzieliśmy, od stycznia do września 2022 r. największy udział w łącznej sprzedaży: wynajem długoterminowy, leasing i zakup za gotówkę, w Automarket.pl miały:

  • Opel Astra 7,3 proc.,
  • Hyundai i30 5,8 proc.,
  • Opel Insignia 4,1 proc.,
  • Skoda Octavia 3,8 proc.,
  • Hyundai Tucson 3,3 proc.

W pierwszej dziesiątce znalazł się również jeden model Toyoty i jeden model Volkswagena, po dwa modele Opla i  Hyundaia i aż 4 modele Skody. 

Pośród 10 najpopularniejszych aut najwięcej było kompaktów z segmentu C i aut miejskich z segmentu B. Co ciekawe, na liście najchętniej kupowanych samochodów nie ma żadnego BMW czy Audi, chociaż modele tych marek pojawiały się w czołówce najczęściej kupowanych na Automarket.pl w przeszłości. 

Pięć najpopularniejszych modeli aut w 2022 roku.
Pięć najpopularniejszych modeli aut 2022 roku w Polsce. Źródło: Automarket

Auta są coraz przestronniejsze!

Warto zauważyć, że określenia „segment B” czy „auta miejskie” mogą być nieco mylące, bo te samochody stają się coraz bardziej przestronne . Na przykład pierwszy Opel Astra z 1991 roku miał długość 4050 mm, a wersja z 2019 roku ma już 4658 mm. To o ponad pół metra więcej.

- Zauważamy zmianę oczekiwań klientów, którzy chcą kupić samochód. Obecnie najchętniej wybierane są pojazdy ze średniej półki cenowej. Spora część kierowców przestała traktować auta jako oznakę prestiżu czy ekskluzywny gadżet. Co więcej, obecnie mniejsze auta też oferują dużo przestrzeni, a poziomem funkcjonalności, bezpieczeństwa czy wyposażenia nie odstają od większych i bardziej prestiżowych modeli. Także jakość ich wykonania i trwałość nie odbiega od samochodów z wyższych segmentów – stwierdza Artur Makolągwa, kierownik zespołu marketingu i UX platformy Automarket.pl.

Badania potwierdzają dane z platformy

Także według badania MOBILNOŚĆ* zrealizowanego dla platformy Automarket.pl, coraz liczniejsze są głosy, że prestiż samochodu odgrywa mniejszą rolę przy wyborze konkretnej marki i modelu.

Mimo, że cały czas respondenci zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny samochodu, to jednak nie jest to najważniejszy element  przy wyborze auta. Najbardziej liczy się obecnie wyposażenie i ergonomia wnętrza, bo to z tymi parametrami kierowcy stykają się na co dzień, jako użytkownicy samochodu.

Najważniejsze są dla klientów komfort i dobre samopoczucie podczas użytkowania pojazdu. Wybierają oni samochód dla siebie, nie dla innych. Podczas podejmowania decyzji nie kierują się zatem chęcią podniesienia prestiżu, ale względami praktycznymi.

* Badanie MOBILNOŚĆ. Badanie jakościowe - indywidualny wywiad pogłębiony (IDI-In-Depth Interviews), zrealizowane przez instytut badawczy Inny Format, lipiec -sierpień 2022 r.

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Artykuły

Blog

Reklama