Karta odrzucona, a pieniądze zniknęły. Co zrobić gdy zapłaciłeś już za zakupy gotówką?

Podczas zakupów możemy spotkać się z odmową w trakcie płatnością karty. Wiele osób, wtedy decyduje się na płatność gotówką. Co zrobić jeśli po powrocie do domu, odkryjemy, że jednak z naszego konta zniknął pieniądze? 

terminal
Terminal płatniczy Fot. Adobe Stock
Reklama

Transakcje kartą płatniczą zyskały wielką popularność. Nic dziwnego. Jest to bardzo wygodna forma płatności, ale niestety nie jest pozbawiona wad. Płacąc kartą możemy się spotkać z odrzuceniem lub anulowaniem naszej transakcji. Co zrobić gdy mimo tego, z naszego konta znikną pieniądze? Z tego artykułu dowiesz się czym może być to spowodowane i jakie akcje podjąć. 

Spis treści: 

  1. Dlaczego pieniądze zniknęły z konta? 
  2. Jak odzyskać błędnie pobraną płatność? 
  3. Co to chargeback?
  4. Ile trwa zwrot pieniędzy? 
  5. Kiedy bank nie zwróci nam pieniędzy?

Dlaczego pieniądze zniknęły z konta? 

Nikt nie chcę płacić za zakupy dwa razy. Czasami jednak po zakupach, możemy odkryć, że mimo odrzuconej płatności pieniądze zostały pobrane z naszego konta. Gdy spotkamy się z taką sytuacją, najprawdopodobniej staliśmy się ofiarą błędnej autoryzacji transakcji. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji? 

Zawsze gdy przykładamy kartę lub telefon do terminala, bank musi potwierdzić, że mamy wystarczającą ilość środków. Jeśli posiadamy wymaganą ilość pieniędzy na koncie dochodzi do autoryzacji. Dzieje się to w czasie rzeczywistym, ale sklep nie otrzymuje naszych pieniędzy od razu. Są one blokowane w banku do czasu gdy zostaną zaksięgowane. Nasze saldo się zmniejszy, ale sama płatność nie będzie jeszcze widoczna na wyciągu bakowym. 

W trakcie autoryzacji możemy napotkać kilka problemów. Najczęściej spotykamy się z problem z siecią w sklepie. Może również dojść do zbyt długiego oczekiwania na autoryzację ze strony banku lub z problemem odczytu naszej karty płatniczej. Terminal w takich przypadkach przerywa połączenie z bankiem. Zdarza się, że w tym czasie może dojść do autoryzacji naszych środków. Wtedy na naszym koncie pieniądze zostaną zablokowane, mimo odrzuconej płatności.

powody błędnej transakcji przy płatności kartą
Płacąc kartą płatniczą, możemy napotkać na problemy z transakcją. 

Jak odzyskać błędnie pobraną płatność? 

Gdy dojdzie do błędnej transakcji, warto szybko reagować. Jeśli transakcja została odrzucona, a mimo to środki zostały pobrane należy poinformować bank o zaistniałej sytuacji. Możemy to zrobić poprzez zadzwonienie na infolinie lub udanie się do oddziału banku. Jeśli zrobimy to wystarczająco szybko, możemy uniknąć składania wniosku o reklamacje. Czasem banki same zauważają błędną autoryzację. W takich wypadkach dostaniemy zwrot pieniędzy w zaledwie kilka dni. 

Jeśli błędną autoryzację zauważymy za późno, będziemy musieli podjąć więcej kroków. Gdy pieniądze zostaną zaksięgowane i trafią już do sklepu, nie wystarczy zgłoszenie sprawy do banku. By uzyskać z powrotem środki będziemy musieli zgłosić reklamację oraz wniosek o chargeback, czyli obciążenie zwrotne.  

Co to chargeback?

Chargeback zwane również obciążeniem zwrotnym, to procedura, która pozwala na uzyskanie zwrotu pieniędzy. Możemy z niej skorzystać, gdy obciążono nasze środki za anulowana lub odrzuconą przez terminal. Chargeback stosujemy również przy zdublowanych lub złych kwotach transakcji. Z procedury możemy skorzystać także w przypadku, gdy:

  • bankomat nie wydał nam pieniędzy;
  • zakupiony produkt nie został do nas dostarczony; 
  • po zwrocie produktu, nie otrzymamy pieniędzy;
  • zakupiony towar jest niezgodny z opisem; 
  • mamy podejrzenie oszustwa. 

Operacją zajmuje się bank. Weryfikuje on, czy zwrot pieniędzy jest słuszny. W trakcie procesu zarówno kupujący jak i sprzedawca, mogą zaprezentować dowody na swoją korzyść. W przypadku zakupów sklepie niezbędne będzie dostarczenie kopii wydruku o odrzuceniu płatności z terminala. 

Ile trwa zwrot pieniędzy? 

Procedura obciążenie zwrotnego wymaga czasu. Każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie. Jednak proces powinien trwać maksymalnie 30-45 dni. Jeśli dojdzie do opóźnienia, klient zostanie poinformowany bank. By odzyskać utracone pieniądze w krótkim czasie, należy jak najszybciej dostarczyć wymagane dokumenty i dowody. Dzięki temu weryfikacja pójdzie sprawniej. Gdy reklamacja zostanie rozpatrzona pomyślnie, pieniądze natychmiast wrócą na twoje konto.  

Kiedy bank nie zwróci nam pieniędzy?  

Niestety może się zdarzyć, że nasza reklamacja nie zostanie uznana. Dzieje się tak w trzech przypadkach. Po pierwsze, gdy za późno zgłosimy błędną transakcje. Termin reklamacji jest ściśle określony. Jeśli za późno zgłosimy pomyłkę, bank odmówi wdrożenia procedury. Możemy zapomnieć o wniosku o reklamacje, gdy nie mamy potwierdzenia o odrzuceniu transakcji. Bez niezbędnych dokumentów, bank może uznać nasze roszczenia za nieuzasadnione. Po trzecie, bank może odrzucić nasze roszczenia, gdy nie dostarczymy wymaganych dokumentów.  

By uniknąć problemów w przyszłości, możemy podjąć kilka kroków. Za każdym razem gdy przytrafi nam się odrzucenie transakcji, powinniśmy sprawdzić stan swojego konta. Pamiętajmy o zabraniu paragonów i potwierdzeń o odrzuceniu lub anulowaniu transakcji. Warto, również regularnie sprawdzą stan swojego konta. Dzięki systematyczności, szybciej dojrzymy jakąś pomyłkę. W razie naliczenia błędnej kwoty, należy niezwłocznie powiadomić bank. Najczęściej pomyłki zdarzają się przy płatności zbliżeniowej. Jeśli mamy taką możliwość, warto tę metodę płatności ograniczyć do minimum. 

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Włącz powiadomienia o ulubionych produktach:

Artykuły

Blog

Reklama