Nowy, czy używany? Jaki samochód kupimy najchętniej w 2023 roku?

W obliczu dających się przewidzieć, ale także tych mniej pewnych stanów sytuacji ekonomicznej, ciekawe wnioski dotyczące zakupu aut w Polsce, płyną z badania „Portfele Polaków pod lupą”.

Mimo inflacji kupujemy samochody
Wyniki najnowszego badania „Portfele Polaków pod lupą” ukazują klienta ostrożnego, chcącego w 2023 r. działać z rozwagą. Źródło: Adobe Stock
Reklama

Nie rezygnujemy z kupna

Niemal jedna trzecia osób biorących udział w badaniu zamierza kupić auto w 2023 r. Prawie połowa z nich deklaruje zakup auta już w pierwszym półroczu br. Kierowcy decydują się w większości na pojazd używany z silnikiem benzynowym w cenie od 25 do 50 tys. zł. To niektóre wnioski z trzeciej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą” wykonanego na zlecenie Volkswagen Financial Services.

W tegorocznym badaniu „Portfele Polaków pod lupą” odzwierciedliły się niektóre bolączki i niepokoje, z jakimi na co dzień muszą zmagać się respondenci. Niepewna sytuacja gospodarcza każe im baczniej przyglądać się własnym pieniądzom. Dobrze widać to w danych, z których wynika, że w stosunku do ubiegłego roku znacznie zmalał odsetek osób planujących zakup samochodu nowego, a wzrósł używanego. Może to być sygnał świadczący o dążeniu do ograniczenia kosztów, czy to wynikających z ceny kupowanego pojazdu, czy też będących efektem obecnych stóp procentowych – ocenia Dariusz Brodnicki, dyrektor departamentu marketingu i brand managementu w Volkswagen Financial Services.

Używane benzynowe w trendzie wzrostowym

Polacy nie odwracają się od aut używanych - oceniają analitycy. Podczas, gdy przez ostatnie dwa lata zainteresowanie autami używanymi wyrażało 57-58 proc. badanych, to w tegorocznej edycji o zakupie samochodu z drugiej ręki myśli już 63 proc. Już trzeci rok z rzędu rośnie popularność pojazdów z silnikiem benzynowym: od 52 proc. w 2020 r., przez 54 proc. w roku ubiegłym, do 57 proc. obecnie.

Zakup auta - na jakie kryteria zwracamy uwagę?

Jednym z najistotniejszych kryteriów zakupu auta używanego jest jego cena. Zwiększyła ona swoje znaczenie wśród pozostałych czynników, takich jak wiek, przebieg czy historia pojazdu. Cena jest najważniejsza dla 63 proc. ankietowanych. Wiek samochodu jako istotny czynnik wskazuje tylko 10 proc. badanych.

Jednak w dalszym ciągu kupujący stawiają na samochody stosunkowo nowe: 46 proc. badanych wybierze pojazd w wieku do 5 lat, a 38 proc. bierze pod uwagę samochód maksymalnie 10-letni.

Z uwagi na sytuację gospodarczą coraz większa liczba kierowców, którzy zamierzają kupić samochód używany na kredyt 6 proc. lub za pomocą leasingu konsumenckiego 3 proc., wybrałaby takie rozwiązanie, które ma gwarancję stałej raty. To w ich perspektywie bezpieczniejsza opcja, zapobiegająca gwałtownym wzrostom wysokości wydatków, które mogłyby przekroczyć ich możliwości, a także pozwalająca skuteczniej zaplanować domowy budżet.

Wyniki naszego najnowszego badania „Portfele Polaków pod lupą” ukazują obraz klienta ostrożnego, chcącego w 2023 roku działać z rozwagą – komentuje Michał Dyc, dyrektor departamentu sprzedaży w Volkswagen Financial Services. – Z jednej strony kierowca jest gotów płacić wyższe raty czy kupić droższy pojazd za gotówkę, z drugiej oczekuje przewidywalnego, stałego oprocentowania kredytu. W rzeczywistości więc nie tyle boryka się z pogorszeniem sytuacji finansowej, ile czujnie obserwuje trwające zmiany i pragnie jak najlepiej do nich się dostosować - dodaje Michał Dyc. 

Nie chcę elektryka

Dużych zmian nie widać natomiast w segmencie aut na prąd. Podobnie jak przed rokiem, tak teraz, tylko 5 proc. badanych zdecydowałoby się na pojazd z napędem elektrycznym. O niezbyt dużej popularności tego segmentu decyduje nieustannie – zdaniem ankietowanych:

  • wysoka cena 68 proc. wskazań,
  • niewielka liczba stacji ładowania 59 proc. wskazań,
  • ograniczony zasięg pojazdu z napędem elektrycznym 47 proc. wskazań.

Przy czym, o ile większa dostępność punktów ładowania przekonałaby do zakupu samochodu elektrycznego zaledwie 7 proc. badanych, o tyle niższa cena lub mniejsze koszty eksploatacji i utrzymania auta przemawiają aż do 54 proc.

Gdzie poszukujemy najczęściej aut?

Najpopularniejszym miejscem do poszukiwań samochodu jest internet. Z portali internetowych, z ogłoszeniami samochodowymi korzysta 74 proc. badanych. Na strony marek i producentów aut zagląda 40 proc., a 21 proc. respondentów używa stron internetowych firm finansujących zakup samochodu.

Jak zauważają eksperci VW FS, wartości te w ciągu ostatnich lat praktycznie się nie zmieniły. W badaniu widać też inną ciekawą tendencję. Przez internet60 proc. badanych ciałoby kupić usługi dodatkowe, przydatne w codziennej eksploatacji auta, takie jak przeglądy techniczne, ubezpieczenie oraz naprawy serwisowe

Wyniki badania Volkswagen Financial Services „Portfele Polaków pod lupą” pokazują, że inflacja ma istotny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Mimo sytuacji materialnej - respondenci w zaledwie w 28 proc., oceniają swoje położenie jako „dobre” - Polacy nie rezygnują z zakupu samochodów. Zmieniają się jednak ich priorytety w stosunku do wybieranych aut.

Kierowcy w dużej mierze decydują się na pojazdy używane, a także coraz częściej na finansowanie, które umożliwia korzystanie z samochodu przy opłacaniu stałych rat. 

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Artykuły

Blog

Reklama