CPS GfK: Sprytne zakupy to standard dla polskich konsumentów

Kryzys gospodarczy, pandemia oraz dwucyfrowa inflacja dodatkowo wzmocniły w Polsce już silny trend smart shoppingu. Według najnowszego raportu Shopping Monitor firmy CPS GfK, aż 73 proc. kupujących można nazwać sprytnymi nabywcami. To osoby, które podejmują przemyślane decyzje zakupowe, są dobrze zorientowane w ofertach konkurencyjnych sieci i aktywnie szukają promocji.

sprytne zakupy
Smart shopping fot. Canva
Reklama

 Smart Shopping: Nowoczesne podejście do zakupów w Polsce

Podejście smart shopping polega na byciu „sprytniejszym" od sprzedawcy i producenta. Tzw. sprytni nabywcy regularnie podejmują racjonalne decyzje, uwzględniając wiele kryteriów – od cech produktu, przez jego cenę, aż po rzeczywistą potrzebę zakupu. Kupują tylko to, co jest naprawdę niezbędne, unikając zakupów pod wpływem impulsu. To osoby, które robią zakupy z listą, doskonale znają ceny, porównują oferty różnych produktów i sklepów, aby znaleźć najlepszą okazję.

Jeszcze w 2021 roku 71 proc. konsumentów wykazywało tego typu zachowanie. Obecnie odsetek ten jest jeszcze wyższy. – Smart shopping to nie tylko sposób na oszczędzanie, ale także na inwestowanie w jakość. Sprzedawcy, którzy zrozumieją te zmiany i dostosują swoje oferty, zyskają lojalnych konsumentów, którzy doceniają przemyślane zakupy. Jak widać, stawka jest bardzo wysoka, bo już niemal 3 na 4 Polaków określa się mianem sprytnych nabywcówwyjaśnia Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK.

Sieci handlowe nie pozostają bierne wobec rosnącego trendu smart shoppingu i proaktywnie starają się dotrzeć do klientów, informując ich o bieżących promocjach. Wraz z postępem technologicznym kluczowym kanałem komunikacji stały się aplikacje mobilne detalistów, które wyprzedziły tradycyjne gazetki drukowane i kolorowe cenówki na półkach sklepowych. Obecnie aplikacje stanowią 53 proc. źródeł informacji o promocjach, co oznacza wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do roku 2023. Gazetki drukowane są używane przez 50 proc. konsumentów, a kolorowe cenówki na półkach przez 35 proc.

 W jaki sposób Polacy podejmują decyzje zakupowe?

Od kilku lat popularność smart shoppingu w Polsce utrzymuje się na podobnym poziomie, jednak nabywcy stają się coraz bardziej nowocześni i świadomi. Technologia odgrywa kluczową rolę w tej transformacji, umożliwiając dostęp do informacji i ułatwiając podejmowanie przemyślanych decyzji zakupowych. Aż 64 proc. smart shopperów chętnie korzysta z kas samoobsługowych, jeśli sklep oferuje taką możliwość. Ponadto coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje dotyczące produktów i usług – aż połowa konsumentów zwraca na nie uwagę, co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z 2022 rokiem. W poszukiwaniu tańszej oferty produktowej, 43 proc. nabywców jest skłonnych nadłożyć drogi i robić zakupy w miejscach bardziej oddalonych od swojego domu lub pracy.

– Warto podkreślić, że smart shopperzy nie zawsze będą wybierać najtańsze opcje, ale raczej te, które oferują najlepszy stosunek jakości do ceny. To delikatna granica między pozycjonowaniem sklepu, który posiada „tanie produkty” oraz tym który sprzedaje towar w „korzystnej cenie” – dodaje Michał Maksymiec.

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Włącz powiadomienia o ulubionych produktach:

Artykuły

Blog

Reklama