Błotniki rowerowe – które będą odpowiednie dla Twojego roweru?

Bez błotników, z błotnikami niepełnymi, a może pełnymi? To pytanie często pojawia się w głowie osób, które myślą nad kupnem roweru lub zmianą błotników w swoim obecnym jednośladzie. Jakie rodzaje błotników rowerowych można wyróżnić? Na który się zdecydować i który będzie najlepszy dla Twojego roweru? Odpowiedzi szukaj w tym artykule!

Błotniki rowerowe
Reklama

Błotniki rowerowe i ich rodzaje

Rowery są różne, więc różne są także błotniki rowerowe. Inne rodzaje błotników znajdziesz w rowerach miejskich czy trekkingowych, inne w rowerach typu MTB, a inne w szosowych. Niektóre modele w ogóle będą pozbawione błotników, ale tymi modelami jeździ się podczas rajdów i wyścigów, nie zaś prawie wyłącznie rekreacyjnie czy do pracy.

Różne więc są rowery i błotniki do nich, a także sposoby ich kategoryzacji. Błotniki rowerowe można podzielić ze względu na stopień pokrycia koła, materiały, z których zostały wykonane, a także sposób ich montażu.

Pełne i niepełne błotniki rowerowe – stopień pokrycia koła

Błotniki dzieli się przede wszystkim ze względu na ich wielkość, a raczej stopień pokrycia koła, który zapewniają. Można więc mówić o tak zwanych błotnikach pełnych oraz błotnikach niepełnych.

Te pierwsze, pełne, są obecne w przeważającej części w rowerach miejskich, trekkingowych, często także w rowerach górskich, rzadziej w szosowych. Ich wielkość sprawia, że mogą dosięgać albo nawet przekraczać odległość połowy koła, dzięki czemu doskonale chronią nogi i plecy rowerzysty przed błotem wyrzucanym przez oponę podczas jazdy. Ich zaletą jest stabilność i stopień zapewnianej ochrony, pamiętaj jednak, że mogą ważyć nieco więcej niż błotniki niepełne.

Te z kolei bardzo często stosuje się w rowerach szosowych i górskich, a także crossowych, ale rzadko są widywane w konstrukcji rowerów miejskich. Błotniki niepełne, jak wskazuje ich miano, nie pokryją całej opony, a mniejszą jej część. Zapewnią więc podstawową ochronę przed błotem, ale są polecane do jazdy sportowej, gdzie mniejsza waga ma wpływ na efekty treningów czy rezultat zawodów! Wielu rowerzystów pokonujących trasy wymagające w ogóle rezygnuje ze stosowania błotników rowerowych.

Materiał wykonania błotników rowerowych i sposób ich montażu

Kolejnym sposobem kategoryzacji błotników rowerowych jest ich podział ze względu na materiał, z którego zostały wykonane oraz rodzaj ich mocowania do roweru. Obecnie błotniki do rowerów wykonuje się najczęściej z trzech głównych materiałów, którymi są stal, karbon i produkty z tworzyw sztucznych.

Błotniki stalowe były i są bardzo popularne, jednak odchodzi się powoli od wykorzystywania stali do produkcji błotników rowerowych. Zdecydowanie częściej spotykanymi są te, które wytwarzane są z tworzyw sztucznych. Niektórzy producenci wykonują tego typu błotniki z domieszką aluminium, co wpływa na wydłużenie żywotności takich modeli. Zwiększa także ich odporność na czynniki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne.

Ostatnim rodzajem błotników są te, do których produkcji używa się karbonu, a więc włókien węglowych o niesamowicie niskiej wadze i wysokiej odporności. Ten typ błotników często spotykany jest w najnowocześniejszych modelach rowerów wszelkich rodzajów – od miejskich (rzadko), przez crossowe (bardzo często), aż po szosowe czy górskie.

Błotniki rowerowe można wreszcie podzielić ze względu na sposób mocowania do konstrukcji roweru. Istnieją dwa: stały oraz tymczasowy. Błotniki stałe, jak wskazuje ich nazwa, przykręca się na stałe do otworów obecnych w ramie i widelcu roweru. Wiele modeli posiada dodatkowe podpórki, które dodatkowo wzmacniają całą konstrukcję i uniemożliwiają przemieszanie się błotnika, zapewniając jego prawidłową pracę nawet podczas jazdy w trudnym, błotnistym terenie.

Błotniki tymczasowe można wygodnie założyć i zdjąć w dowolnym momencie jazdy. Te montowane z przodu są mocowane do rury dolnej roweru lub korony widelca, tylne zaś przyczepia się do rury podsiodłowej lub samego siodełka.

Jak dopasować błotniki rowerowe do własnego roweru?

Zastanawiasz się nad kupnem błotników, ale nie wiesz, czym kierować się podczas zakupów? Musisz wiedzieć, że najważniejszym kryterium wyboru jest wielkość i szerokość kół, które ma Twój jednoślad. To do nich musisz dopasować rozmiar błotnika, aby spełniał swoje zadanie efektywnie i chronił przed błotem wyrzucanym w górę przez oponę podczas jazdy.

Ważna jest też długość błotników, które wybierzesz, ale to kryterium nieco mniej istotne, zwłaszcza w przypadku błotników niepełnych. Chcesz zapewnić sobie odpowiednią osłonę przed błotem? Wybieraj błotniki takiej długości, które sięgną najbardziej wysuniętych fragmentów tylnego koła (błotnik niejako kryje połowę koła roweru). Przedni błotnik powinien mieć długość odcinka rozciągającego się od wysokości pedałów do około 30 centymetrów za widelcem roweru.

Błotniki nie powinny sięgać za najbardziej wysunięty w przód fragment koła. Tyczy się to błotników tylnych i przednich. W taki sposób należy dobierać je pod kątem długości, szerokość zaś powinna być nieco większa niż szerokość samej opony rowerowej. Dobór błotników rowerowych nie musi być trudny. Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych parametrach, dopasować rodzaj błotnika do posiadanego roweru i stylu jazdy, zamontować go i gotowe!

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Włącz powiadomienia o ulubionych produktach:

Artykuły

Blog

Reklama