Walentynki - moda na ukochaną lub ukochanego

Czy walentynkowy obyczaj obdarowywania ukochanej osoby prezentami przyjął się w Polsce? Jakie są najpopularniejsze walentynkowe prezenty? Elektronika, kosmetyki, a może kulinarne zaskoczenie?

Popularność Walentynek w Polsce
Lubimy niespodzianki, ale jeszcze bardziej wspólne planowanie. Źródło: Adobe Stock
Reklama

Celebrujemy walentynkowe święto?

W tym roku Święto Zakochanych cieszy się dużą popularnością wśród Polaków. Niemal 43 proc. ankietowanych w najnowszej edycji cyklicznego badania Barometr Providenta zadeklarowało, że zamierza celebrować Walentynki. W ubiegłym roku takie plany miał zaledwie co trzeci badany.

Święto cieszy się największą popularnością wśród respondentów w wieku 35-44 lat. Aż 60,8 proc. badanych z tej grupy wiekowej ma już plany na 14 lutego. Natomiast sceptycznie do Dnia Zakochanych podchodzą starsi badani w wieku 65+.

Podobnie jak w ubiegłym latach, respondenci, którzy nie mają żadnych planów na spędzenie tego święta, najczęściej wskazują, że uczucia należy okazywać codziennie, a nie tylko raz w roku. W najnowszej edycji wskazało tak aż 42,7 proc. osób z tej grupy – wskazuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Co ciekawe, młodzi badani znacznie częściej wskazują ten powód. Wśród ankietowanych poniżej 35 roku życia, ten odsetek wyniósł około 60 proc. – dodaje Karolina Łuczak.

Nie obchodzę Walentynek

Niemal co trzeci Polak, który nie będzie obchodził dnia zakochanych, przyznaje, że nie ma z kim spędzić tego czasu. Wśród respondentów z Pokolenia Zet, czyli osób urodzonych pomiędzy 1995 r., a 2012 r., ten odsetek wyniósł aż 87,3 proc. Natomiast, co piąty badany, uważa, że celebrowanie 14 lutego jest tylko i wyłącznie jeszcze jednym komercyjnym wykorzystaniem szansy sklepów na zwiększoną sprzedaż.

Mimo tego, że Walentynki są dniem, w którym zdecydowanie zamierzamy spędzić z drugą połówką – na tę odpowiedź wskazało 87,7 proc. ankietowanych, to nie brakuje osób, które będą świętować z innymi bliskimi osobami. 6,7 proc. respondentów 14 lutego planuje spędzić z przyjacielem lub przyjaciółką, 5,5 proc. z rodziną, a 3,3 proc. ze znajomymi.

 – Stereotypowo, gdy myślimy o spędzaniu Walentynek z przyjaciółmi, mamy przed oczami imprezę koleżanek-singielek. Tymczasem to mężczyźni znacznie częściej wskazywali, że spędzą ten dzień z przyjacielem lub przyjaciółką albo ze znajomymi. – zauważa Karolina Łuczak.

Jakie prezenty najpopulraniejsze w Walentynki?

Wybór atrakcji na 14 lutego znacząco różni się pomiędzy przedstawicielami obu płci. Kobiety najczęściej chcą przygotować samodzielnie kolację w domu 49,5 proc., obejrzeć film lub spektakl na kanapie 20,8 proc. lub podarować słodycze bliskiej osobie 18 proc. Panie chętniej niż Panowie planują wspólny wyjazd: 13,1 proc. do 9,6 proc.

Z kolei mężczyźni najchętniej kupią bliskiej osobie kwiaty 43,3 proc., zaproszą ją do restauracji 28,7 proc. bądź samodzielnie przygotują kolację 20 proc. Panowie zdecydowanie częściej niż Panie wykazują chęć podarowania prezentu – wśród pomysłów są perfumy 13,2 proc. i biżuteria 11,7 proc.

Hitem Walentynek - samodzielnie przygotowana kolacja

Badania Providenta pokazują interesującą tendencję, która zyskuje na popularności. Oto, podobnie do ubiegłego roku, do najpopularniejszych walentynkowych prezentów należą te związane z kulinariami. Co trzeci badany planuje samodzielnie przygotować uroczystą kolację.

22,2 proc. Polaków zaprosi swoją walentynkę do restauracji, a 17,3 proc. podaruje bliskiej osobie słodycze. Sporym powodzeniem cieszy się także kulturalna rozrywka – 15,8 proc. ankietowanych 14 lutego zamierza obejrzeć film lub spektakl siedząc na własnej kanapie, a 13,5 proc. zaprosi bliską osobę do teatru lub kina. 

Na koniec finanse

Okazuje się, że prawie połowa Polaków planuje przeznaczyć na walentynkowe prezenty do 150 zł. Aż co dziesiąta, badana osoba myśli o wydatkach przekraczających 300 zł.

O badaniu
Barometr Providenta jest cyklicznym badaniem, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w styczniu 2023 r.

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów!

Kliknij i obserwuj Ding.pl na

Włącz powiadomienia o ulubionych produktach:

Artykuły

Blog

Reklama