E- commerce – czym jest i jak działa?
Polacy z roku na rok wydają w sieci coraz więcej. Rośnie również odsetek internautów, którzy robią zakupy online. Z tym wszystkim łączy się pojęcie e-commerce, czyli handlu w sieci – sprzedaży i kupowania produktów, a także usług. Jest to rynek, który rozwija się w Polsce i na świecie w imponującym tempie, co jeszcze przyspieszyła pandemia. Co warto wiedzieć o tej branży? Co ma w niej kluczowe znaczenie?
Polski rynek e-commerce i jego perspektywy
Nazwa e-commerce pochodzi od angielskiego wyrażenia „electronic commerce”. Choć pojęcie to może się kojarzyć głównie ze sklepami WWW, to w praktyce tworzą go również inne witryny. Zaliczamy do nich serwisy aukcyjne, strony ogłoszeniowe i nie tylko. Jeśli chodzi o najważniejsze rodzaje działalności w sieci, są to:
- B2C – transakcje pomiędzy firmami i klientami indywidualnymi. To typowy handel w sieci – konsument odwiedza sklep WWW i zamawia produkty czy usługi od danej firmy,
- B2B – transakcje pomiędzy przedsiębiorstwami,
- C2C – w tym przypadku chodzi o handel pomiędzy prywatnymi osobami. Może to być np. sprzedaż w serwisie aukcyjnym czy ogłoszeniowym.
Jak wynika z raportu „E-commerce 2021”, liczba internautów w naszym kraju wynosiła w ubiegłym roku 28,8 mln, z czego aż 75% kupuje online w polskich sklepach, a 32% również w witrynach zagranicznych. 77% respondentów kiedykolwiek dokonało zakupu przez internet.
Jedną z zalet rynku e-commerce jest łatwość wejścia. Nie trzeba nawet prowadzić działalności gospodarczej. Założenie sklepu WWW możliwe jest kosztem niewielkiego abonamentu miesięcznego w modelu SaaS, w ramach którego otrzymuje się zainstalowany sklep. Witrynę taką należy wypełnić własną treścią i można rozpoczynać sprzedaż.
Przewidywania analityków dotyczące polskiego rynku e-commerce są bardzo pozytywne. Z badania przeprowadzonego przez PwC (PricewaterhouseCoopers) wynika, że w 2026 roku ma on być wart 162 mld złotych. Zakłada się, że rocznie rynek ten będzie zyskiwać na wartości średnio 12%. Obecnie szacuje się, że sprzedaż produktów i usług przez internet prowadzi już około 150 tys. polskich podmiotów.
Czy zatem rozpoczęcie działalności w sieci można uznać za pewny biznes? Na pewno można tak sprzedawać niemal wszystko. Nie oznacza to jednak, że każdy odniesie w ten sposób sukces. Coraz większa liczba sprzedawców powoduje, że rośnie także konkurencja, więc dotarcie do klienta nie jest łatwe. Sklepy WWW muszą pracować nad optymalizowaniem swojej oferty pod każdym względem. Ogromne znaczenie mają doświadczenia kupującego online – według wspomnianego PwC, 42% polskich internautów jest w stanie zrezygnować z zakupu po choćby jednym takim negatywnym doświadczeniu. Może nim być np. wolno ładująca się strona, brak oczekiwanej formy zapłaty, drogie usługi kurierskie, skomplikowane formularze czy też brak możliwości skorzystania z oferty bez rejestracji.
Jak to wygląda, jeśli chodzi o kwestię dostawy? Czy rzeczywiście to tak istotny czynnik dla klientów?
Znaczenie usług kurierskich w e-commerce
Klient, który kupuje online, najczęściej chce, aby zamówione produkty dotarły do niego maksymalnie szybko. W tym celu chce skorzystać z opcji ekspresowej płatności, ewentualnie wybiera dostawę za pobraniem. Jak wynika ze wspomnianego raportu przygotowanego przez Gemius, najbardziej do zakupów w sieci Polaków motywują następujące formy dostawy:
- do punktu odbioru – 81%,
- kurierem do domu lub pracy – 68%,
- przez listonosza do domu lub pracy – 39%,
- do punktu partnerskiego – 35%.
Mając na uwadze te dane, sklep WWW powinien zapewniać różne formy dostarczenia produktów do klienta, przy czym najważniejsze są te najczęściej wskazywane, czyli kurier i punkt odbioru. Jeśli chodzi o wybór konkretnych dostawców tych usług, to należy stawiać na marki, które budzą zaufanie klientów – a dzięki temu nie będą oni mieć obaw co do zakupu. Przykładem takiej firmy jest GLS. Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z nią?
Otóż firma kurierska GLS jest nie tylko znana i ceniona na polskim rynku, ale przede wszystkim ma atrakcyjną ofertę. Opcją, która może zainteresować wielu klientów jest dostawa ekspresowa. Standardowo w GLS paczki krajowe docierają w kolejnym dniu roboczym. Można jednak skorzystać również z usługi ExpressParcel, która łączy się zawsze z TimeDefiniteServices lub SaturdayServices. Dzięki temu dostawa jest realizowana do godziny 10 lub 12 w kolejnym dniu roboczym. Ponadto możliwe jest również dostarczenie zamówienia w sobotę. Klient ma opcję śledzenia trasy przesyłki. Może ją również przekierować nawet wtedy, gdy jest już w drodze. Odbiorca otrzymuje także bezpośredni kontakt do kuriera.
Przesyłki krajowe realizowane z firmą GLS mogą docierać również do punktów Szybka Paczka, których w Polsce jest już blisko 5000. Są one także dostępne za granicą – w Europie to w sumie około 70 tys. takich punktów odbioru. GLS dostarcza paczki również za granicę – w ramach usługi EuroBusinessParcel. Zamówienia docierają standardowo do odbiorcy w czasie od 48 do 96 godzin. Czas ten zależy od odległości pomiędzy krajem nadania a adresem docelowym.
W e-commerce wysokiej jakości usługi kurierskie są jednym z kluczowych elementów, mającym wpływ na doświadczenia klientów i ich decyzje zakupowe. Warto postawić na sprawdzonego partnera.
Не пропустіть найцікавіші статті!
Клацніть і стежте Ding.pl в
Увімкнути сповіщення про улюблені продукти: