Czy sklepy wykorzystują muzykę do manipulacji?
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jaki jest prawdziwy cel grania muzyki w sklepach? Chodzi tu o coś więcej niż tylko ułatwienie pracy kasjerom.
Czy zdarzyło się wam kiedykolwiek, że podśpiewywaliście melodię granej w sklepie piosenki? A może wręcz przeciwnie. Po usłyszeniu irytującej muzyki zdecydowaliście się na rezygnację z zakupów? Nic nie dzieje się przypadkowo. Muzyka, którą słyszymy w Biedronce czy Lidlu pełni bardzo ważną funkcję, której nie zawsze jesteśmy świadomi.
Jak muzyka wpływa na nasze zakupy?
Czasem podczas robienia zakupów nie zwracamy uwagi na dźwięki otoczenia. Jednak, gdy muzyka zostanie wyłączona, otaczające nas dźwięki mogą być bardzo uciążliwe, a nawet przytłaczające. Klimatyzacja, rozmowy, kroki, kaszel, chrząkanie... Przy takich dźwiękach zakupy przestają być przyjemnością i wiele osób chce jak najszybciej opuścić sklep.
Muzyka w sklepie jest dla naszego komfortu. Nawet nie uświadamiamy sobie jak bardzo kluczową rolę ona pełni podczas zakupów. Jej funkcja nie ogranicza się jedynie do maskowania różnych dźwięków. Muzyka tworzy atmosferę, która sprzyja zakupom. Kiedy słyszymy miłą, spokojną melodię, tracimy poczucie czasu. Zaczynamy poruszać się wolniej, a nasza wizyta w sklepie się wydłuża. W efekcie kupujemy więcej rzeczy, niż pierwotnie planowaliśmy.
Powstało wiele badań na temat wpływu muzyki na nasze decyzje zakupowe. Przykładowo zespół ekspertów z University of South Florida wykazał, że muzyka wpływa na decyzje dotyczące jedzenia. Wyniki badań pokazały, że głośniejsza muzyka skłania do wybierania mniej zdrowych, tłustych dań. Cichsza melodia zwiększa szansę na wybór zdrowszych opcji. Muzyczną analizę przeprowadził też zespół z BI Norwegian Business School. Ich badania wykazały, że muzyka skłania klientów do kupowania większej liczby produktów. Na nasze szczęście, muzyka nie wpływa na zakup droższych artykułów.
Inne sposoby manipulacji sklepów
Sklepy takie jak Lidl czy Biedronka stosują również inne metody, by zwiększyć ilość naszych zakupów. Oprócz muzyki, grającej ważną rolę w tworzeniu odpowiedniej atmosfery, wykorzystuje się inne sprytne triki. Przykładem może być stosowanie specjalnego oświetlenia. Gra światłem może sprawić, że owoce i warzywa wyglądają na bardziej dojrzałe. Dodatkowo sklepy ustawiają regały z produktami tak, by klient przeszedł przez cały sklep. Takie działania sprawia, że wiele osób kupuje więcej produktów, niż potrzebuje. Nie bez znaczenia są również kolory. Sklepy używają kontrastowych połączeń kolorów, by przyciągnąć nasz wzrok. Najczęściej stosowanymi kolorami jest czerwony i żółty.
Не пропустіть найцікавіші статті!
Клацніть і стежте Ding.pl в
Увімкнути сповіщення про улюблені продукти: