Biedronka pokazuje, jak praktycznie można obchodzić Dzień Ziemi!
Wytrwała praca na rzecz ochrony środowiska jest jednym z pięciu filarów zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka. Jaki wachlarz rozwiązań prośrodowiskowych wdraża dyskonter przeczytasz w artykule.
Uwzględniające wiele aspektów prace na rzecz środowiska
Niemal tysiąc zmodernizowanych placówek w ostatnich 3 latach, w których obniżono zużycie energii o 15 proc. a emisje CO2 zredukowane o ponad 30 proc. w porównaniu do 2017 r. Według sieci handlowej, plany ochrony środowiska zakładają podejmowanie działań w takich dziedzinach, jak:
- projektowanie opakowań ekologicznych,
- zarządzanie odpadami,
- bioróżnorodność,
- edukacja.
W 2022 r. Biedronka prowadziła szereg działań na rzecz ochrony środowiska. Z okazji Dnia Ziemi, przypadającego 22 kwietnia, dyskonter przedstawił najważniejsze dane, zrealizowane oraz podjęte inicjatywy.
Ograniczenie emisji CO2
Biedronka ograniczyła ślad węglowy związany z jej działalnością aż o 32 proc. w zakresie 1 i 2 (liczonych zgodnie z protokołem GHG) w porównaniu do roku 2017. Co więcej, za te działania sieć otrzymała pierwszą gwiazdkę w programie Lean&Green dzięki redukcji emisji CO2 w obszarze logistyki o 20 proc. w ciągu ostatnich 4 lat.
- Działania prośrodowiskowe Biedronki to wynik kompleksowego podejścia do strategii zrównoważonego rozwoju oraz włączenia w jej realizację wszystkich naszych pracowników. Każdy z nas jest zaangażowany w działania mające na celu zmniejszenie wpływu sieci na środowisko naturalne, ponieważ zmieniamy się praktycznie w każdym aspekcie naszej działalności. Dobro środowiska wymaga pracy zespołowej i tak właśnie to czynimy w Biedronce - mówi Agnieszka Koc, dyrektorka ochrony środowiska w sieci Biedronka.
Modernizacje placówek
W 2022 r. dyskonter wyremontował 367 sklepów. W planach na 2023 r. sieć handlowa ma modernizację ponad 360 obiektów. Zakres przeprowadzonych prac remontowych jest szeroki i obejmuje wszelkie działania mające wpływ na redukcje zużycia energii cieplnej oraz energii elektrycznej.
We wszystkich odnawianych sklepach sieci, jak również we wszystkich nowych placówkach, montowane są zamykane chłodziarki i zamrażarki, instalowane lub wymieniane jest oświetlenie na bardziej ekologiczne oświetlenie LED, montuje się nowe instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany, wdrażany jest system zarządzania budynkiem tzw. system BMS.
System BMS umożliwia zarządzanie m.in. oświetleniem, wentylacją, klimatyzacją oraz rejestrowanie, analizę oraz kontrolę zużycia mediów energetycznych obiektów należących do Biedronki. Sieć szacuje, że średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spada o minimum 15 proc.
Jest umowa na zieloną energię
Jednym z najważniejszych etapów zmian, jest zdaniem przedstawicieli sieci podpisana w czerwcu 2022 r. umowa, umożliwiająca montaż na dachach 2 tys. sklepów - paneli fotowoltaicznych. Do końca 2022 r. 118 placówek sieci wyposażono w te instalacje.
W ramach kolejnej, 15-letniej umowy sprzedaży energii elektrycznej tzw. Power Purchase Agreement, PPA, z farm fotowoltaicznych zlokalizowanych w Polsce, już od bieżącego roku energia elektryczna, która zasila sklepy i centra dystrybucyjne w niemal 1/3 pochodzi właśnie ze źródeł odnawialnych. Wspomniana wyżej umowa zabezpiecza potrzeby energetyczne Biedronki na poziomie 78 GWh rocznie.
Jak się mają szczęśliwi zapylacze i wesoła Miecia?
W ramach działań prośrodowiskowych, na terenie nowo otwartego magazynu koło Olsztyna stworzona została tzw. łąka kwietna, na której stanęły hotele dla zapylaczy.
Biedronka tradycyjnie uczestniczy jako partner w akcjach sprzątania regionów turystycznych o szczególnych walorach przyrodniczych w ramach akcji Czyste Tatry oraz Czysty Bałtyk.
Tradycyjnie, w okresie wakacyjnym, w Polskę wyruszy kultowa „Miecia”, która w ramach podróży po kraju promuje pozytywne nawyki związane z segregacją odpadów. Działanie to realizowane jest wspólnie przez sieć Biedronka oraz Organizację Odzysku.
Ważne ekoprojektowanie
Nie byłoby pozytywnych wyników akcji prośrodowiskowych bez zaangażowania w nią klientów. Biedronka prowadzi również działania z zakresu edukacji klientów, wykorzystując do tego powierzchnie opakowań produktów marek własnych. Dzięki specjalnym piktogramom podpowiada klientom, jak odpowiednio segregować odpady.
Dyskonter wspomniał, że realizuje projekt zmiany opakowań, który ułatwi recykling materiałowy. W ramach projektu, w 2022 r. zmieniono ponad 150 opakowań produktów marek własnych zgodnie z zasadami ekoprojektowania, ograniczając użycie plastiku pierwotnego o ponad 1290 ton.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
Biedronka współpracuje ze 144 organizacjami pożytku publicznego w ramach systemu niemarnowania żywności. Placówki sieci przekazały w 2022 r. 15 300 ton żywności, dając wsparcie blisko 3 mln osobom. Wśród organizacji odbierających nadającą się do spożycia niesprzedaną żywność są jadłodajnie, lokalne oddziały Caritas, czy Banki Żywności.
Wspólnie z organizacjami sieć handlowa prowadzi również akcje informacyjne, które pomagają klientom lepiej gospodarować zakupioną żywnością, aby ograniczyć straty i przeciwdziałać jej marnowaniu.
Не пропустіть найцікавіші статті!
Клацніть і стежте Ding.pl в
Увімкнути сповіщення про улюблені продукти: