Polska za sąsiadami w detalicznej sile nabywczej: GfK - an NIQ Company

Przeciętna siła nabywcza w europejskim handlu detalicznym wynosi 6 517 euro na osobę. Najwięcej na wydatki w tej dziedzinie mogą przeznaczyć mieszkańcy Luksemburga, gdzie detaliczna siła nabywcza wynosi 12 067 euro. Z kolei najmniej do rozdysponowania mają obywatele Rumunii. Występują znaczne różnice nie tylko między 25 badanymi krajami, ale także w poszczególnych regionach tych państw. To wyniki badania „GfK Retail Purchasing Power Europe”, które zostało przeprowadzone po raz pierwszy.

wózek zakupowy
handel detaliczny fot. Canva
Реклама

Siła Nabywcza w Handlu Detalicznym w Europie: Wyniki Badania GfK – an NIQ Company

W badaniu przeprowadzonym przez GfK – an NIQ Company, mieszkańcy 25 europejskich krajów mają łącznie niemal 3,4 biliona euro na wydatki w handlu detalicznym. Przeciętna siła nabywcza wynosi 6 517 euro na osobę. Obywatele Luksemburga prowadzą w rankingu, dysponując 12 067 euro na mieszkańca, co przekracza średnią o ponad 85%. Szwajcaria i Dania zajmują drugie i trzecie miejsce. Niemcy są najbliżej średniej z kwotą 6 667 euro, natomiast przeciętny Polak wydaje rocznie 4 051 euro w sklepach.

W porównaniu z innymi krajami europejskimi, wydatki detaliczne w Polsce są poniżej przeciętnych. Jeśli odniesiemy tę kwotę do ogólnej siły nabywczej, to okaże się, że polscy konsumenci wydają na handel detaliczny znaczącą część swoich dochodów netto. Podobna sytuacja ma miejsce w wielu krajach Europy Wschodniej, na Węgrzech jest to nawet ponad połowa. Wynika to głównie z faktu, że mieszkańcy Europy Wschodniej mają niższe dochody. Z kolei w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii czy Niemczech udział wydatków w handlu detalicznym do całkowitej siły nabywczej jest stosunkowo niski mówi Agnieszka Szlaska-Bąk, Client Business Partner w zespole geomarketingu w firmie GfK - an NIQ Company.

Potencjał zakupowy w europejskim handlu detalicznym

Lp.

Kraj

Liczba

mieszkańców

Siła Nabywcza dla handlu detalicznego na mieszkańca w euro

Europejski wskaźnik Siły Nabywczej dla handlu detalicznego

1

Luksemburg

660,809

12,067

185.2

2

Szwajcaria

8,738,791

11,617

178.3

3

Dania

5,932,654

9,479

145.5

4

Finlandia

5,563,970

8,711

133.7

5

Francja

65,834,837

8,634

132.5

6

Szwecja

10,521,556

8,352

128.2

7

Norwegia

5,488,984

8,284

127.1

8

Austria

8,978,929

8,041

123.4

9

Belgia

11,697,557

7,666

117.6

10

Irlandia

5,149,139

7,467

114.6

11

Holandia

17,811,291

7,314

112.2

12

Wielka Brytania

67,026,292

6,685

102.6

13

Niemcy

83,237,124

6,667

102.3

 

Europa-25

515,168,467

6,517

100.0

14

Hiszpania

47,475,420

6,017

92.3

15

Portugalia

10,467,366

5,892

90.4

16

Włochy

58,850,717

5,861

89.9

17

Słowenia

2,116,972

5,612

86.1

18

Chorwacja

3,862,305

5,318

81.6

19

Słowacja

5,428,792

4,914

75.4

20

Czechy

10,827,529

4,753

72.9

21

Węgry

9,599,744

4,572

70.2

22

Polska

37,766,327

4,051

62.2

23

Serbia

6,641,197

3,977

61.0

24

Bułgaria

6,447,710

3,808

58.4

25

Rumunia

19,042,455

2,986

45.8

Źródło: © GfK Retail Purchasing Power Europe 2023

Różnice w sile nabywczej w handlu detalicznym w Europie

Z badań przeprowadzonych przez GfK – an NIQ Company wynika, że w 13 z 25 badanych krajów siła nabywcza na zakupy w handlu detalicznym jest wyższa od przeciętnej. Natomiast 12 krajów znajduje się poniżej tej średniej, a na końcu zestawienia znajduje się Rumunia, z wynikiem 2 986 euro, co stanowi niespełna 46% średniej.

Istotne różnice występują również wewnątrz poszczególnych krajów. Podział na regiony w Wielkiej Brytanii ujawnia, że siła nabywcza w zachodniej części Londynu jest dwukrotnie wyższa od krajowej średniej i 2,6 razy wyższa niż w regionie Sunderland, który znajduje się na końcu zestawienia. Dane GfK – an NIQ Company pokazują, że regiony w europejskich stolicach i ich okolicach często charakteryzują się ponadprzeciętną siłą nabywczą w handlu detalicznym. Poza Wielką Brytanią, podobna sytuacja ma miejsce we Francji, na Węgrzech i w krajach skandynawskich.

Również w Polsce dysproporcje pomiędzy powiatami są duże. Co ciekawe, mieszkańcy największych aglomeracji wydają zdecydowanie więcej na zakupy w sklepach, jednak procentowo w ich ogólnej sile nabywczej wydatki te stanowią zdecydowanie mniej niż w biedniejszych regionach kraju. Dzieje się tak nie tylko z powodu wyższych dochodów, ale również ze względu na inny styl i większe wydatki na usługi czy szeroko rozumianą rozrywkędodaje Agnieszka Szlaska-Bąk.

Szczegóły dotyczące badania

Raport „GfK Retail Purchasing Power Europe” obejmuje 25 krajów europejskich, analizując również ich regiony. Zawiera dane dotyczące ogólnej siły nabywczej, siły nabywczej na produkty detaliczne oraz informacje o mieszkańcach i gospodarstwach domowych.

Potencjał zakupowy w handlu detalicznym to element ogólnej siły nabywczej GfK, który określa, ile konsumenci mogą wydać na zakupy w sklepach. Siła nabywcza mierzy dochód rozporządzalny po odjęciu podatków, składek charytatywnych oraz uwzględnia otrzymane świadczenia. Raport podaje roczne wartości siły nabywczej na osobę, wyrażone w euro i jako indeks. GfK bazuje na nominalnym dochodzie rozporządzalnym mieszkańców, co oznacza, że wartości te nie są skorygowane o inflację. Obliczenia są oparte na zgłoszonych dochodach i zarobkach, statystykach świadczeń rządowych oraz prognozach ekonomicznych dostarczonych przez instytuty ekonomiczne.

Konsumenci przeznaczają swoją ogólną siłę nabywczą na pokrycie wydatków związanych z jedzeniem, mieszkaniem, usługami, energią, prywatnymi emeryturami i planami ubezpieczeniowymi. Ponadto, środki te są wykorzystywane na wakacje, transport oraz zakupy konsumenckie.

Не пропустіть найцікавіші статті!

Клацніть і стежте Ding.pl в

Увімкнути сповіщення про улюблені продукти:

Статті

Блог

Реклама