Polska za sąsiadami w detalicznej sile nabywczej: GfK - an NIQ Company
Przeciętna siła nabywcza w europejskim handlu detalicznym wynosi 6 517 euro na osobę. Najwięcej na wydatki w tej dziedzinie mogą przeznaczyć mieszkańcy Luksemburga, gdzie detaliczna siła nabywcza wynosi 12 067 euro. Z kolei najmniej do rozdysponowania mają obywatele Rumunii. Występują znaczne różnice nie tylko między 25 badanymi krajami, ale także w poszczególnych regionach tych państw. To wyniki badania „GfK Retail Purchasing Power Europe”, które zostało przeprowadzone po raz pierwszy.
Siła Nabywcza w Handlu Detalicznym w Europie: Wyniki Badania GfK – an NIQ Company
W badaniu przeprowadzonym przez GfK – an NIQ Company, mieszkańcy 25 europejskich krajów mają łącznie niemal 3,4 biliona euro na wydatki w handlu detalicznym. Przeciętna siła nabywcza wynosi 6 517 euro na osobę. Obywatele Luksemburga prowadzą w rankingu, dysponując 12 067 euro na mieszkańca, co przekracza średnią o ponad 85%. Szwajcaria i Dania zajmują drugie i trzecie miejsce. Niemcy są najbliżej średniej z kwotą 6 667 euro, natomiast przeciętny Polak wydaje rocznie 4 051 euro w sklepach.
– W porównaniu z innymi krajami europejskimi, wydatki detaliczne w Polsce są poniżej przeciętnych. Jeśli odniesiemy tę kwotę do ogólnej siły nabywczej, to okaże się, że polscy konsumenci wydają na handel detaliczny znaczącą część swoich dochodów netto. Podobna sytuacja ma miejsce w wielu krajach Europy Wschodniej, na Węgrzech jest to nawet ponad połowa. Wynika to głównie z faktu, że mieszkańcy Europy Wschodniej mają niższe dochody. Z kolei w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii czy Niemczech udział wydatków w handlu detalicznym do całkowitej siły nabywczej jest stosunkowo niski – mówi Agnieszka Szlaska-Bąk, Client Business Partner w zespole geomarketingu w firmie GfK - an NIQ Company.
Potencjał zakupowy w europejskim handlu detalicznym
Lp. | Kraj | Liczba mieszkańców | Siła Nabywcza dla handlu detalicznego na mieszkańca w euro | Europejski wskaźnik Siły Nabywczej dla handlu detalicznego |
1 | Luksemburg | 660,809 | 12,067 | 185.2 |
2 | Szwajcaria | 8,738,791 | 11,617 | 178.3 |
3 | Dania | 5,932,654 | 9,479 | 145.5 |
4 | Finlandia | 5,563,970 | 8,711 | 133.7 |
5 | Francja | 65,834,837 | 8,634 | 132.5 |
6 | Szwecja | 10,521,556 | 8,352 | 128.2 |
7 | Norwegia | 5,488,984 | 8,284 | 127.1 |
8 | Austria | 8,978,929 | 8,041 | 123.4 |
9 | Belgia | 11,697,557 | 7,666 | 117.6 |
10 | Irlandia | 5,149,139 | 7,467 | 114.6 |
11 | Holandia | 17,811,291 | 7,314 | 112.2 |
12 | Wielka Brytania | 67,026,292 | 6,685 | 102.6 |
13 | Niemcy | 83,237,124 | 6,667 | 102.3 |
| Europa-25 | 515,168,467 | 6,517 | 100.0 |
14 | Hiszpania | 47,475,420 | 6,017 | 92.3 |
15 | Portugalia | 10,467,366 | 5,892 | 90.4 |
16 | Włochy | 58,850,717 | 5,861 | 89.9 |
17 | Słowenia | 2,116,972 | 5,612 | 86.1 |
18 | Chorwacja | 3,862,305 | 5,318 | 81.6 |
19 | Słowacja | 5,428,792 | 4,914 | 75.4 |
20 | Czechy | 10,827,529 | 4,753 | 72.9 |
21 | Węgry | 9,599,744 | 4,572 | 70.2 |
22 | Polska | 37,766,327 | 4,051 | 62.2 |
23 | Serbia | 6,641,197 | 3,977 | 61.0 |
24 | Bułgaria | 6,447,710 | 3,808 | 58.4 |
25 | Rumunia | 19,042,455 | 2,986 | 45.8 |
Źródło: © GfK Retail Purchasing Power Europe 2023
Różnice w sile nabywczej w handlu detalicznym w Europie
Z badań przeprowadzonych przez GfK – an NIQ Company wynika, że w 13 z 25 badanych krajów siła nabywcza na zakupy w handlu detalicznym jest wyższa od przeciętnej. Natomiast 12 krajów znajduje się poniżej tej średniej, a na końcu zestawienia znajduje się Rumunia, z wynikiem 2 986 euro, co stanowi niespełna 46% średniej.
Istotne różnice występują również wewnątrz poszczególnych krajów. Podział na regiony w Wielkiej Brytanii ujawnia, że siła nabywcza w zachodniej części Londynu jest dwukrotnie wyższa od krajowej średniej i 2,6 razy wyższa niż w regionie Sunderland, który znajduje się na końcu zestawienia. Dane GfK – an NIQ Company pokazują, że regiony w europejskich stolicach i ich okolicach często charakteryzują się ponadprzeciętną siłą nabywczą w handlu detalicznym. Poza Wielką Brytanią, podobna sytuacja ma miejsce we Francji, na Węgrzech i w krajach skandynawskich.
– Również w Polsce dysproporcje pomiędzy powiatami są duże. Co ciekawe, mieszkańcy największych aglomeracji wydają zdecydowanie więcej na zakupy w sklepach, jednak procentowo w ich ogólnej sile nabywczej wydatki te stanowią zdecydowanie mniej niż w biedniejszych regionach kraju. Dzieje się tak nie tylko z powodu wyższych dochodów, ale również ze względu na inny styl i większe wydatki na usługi czy szeroko rozumianą rozrywkę – dodaje Agnieszka Szlaska-Bąk.
Szczegóły dotyczące badania
Raport „GfK Retail Purchasing Power Europe” obejmuje 25 krajów europejskich, analizując również ich regiony. Zawiera dane dotyczące ogólnej siły nabywczej, siły nabywczej na produkty detaliczne oraz informacje o mieszkańcach i gospodarstwach domowych.
Potencjał zakupowy w handlu detalicznym to element ogólnej siły nabywczej GfK, który określa, ile konsumenci mogą wydać na zakupy w sklepach. Siła nabywcza mierzy dochód rozporządzalny po odjęciu podatków, składek charytatywnych oraz uwzględnia otrzymane świadczenia. Raport podaje roczne wartości siły nabywczej na osobę, wyrażone w euro i jako indeks. GfK bazuje na nominalnym dochodzie rozporządzalnym mieszkańców, co oznacza, że wartości te nie są skorygowane o inflację. Obliczenia są oparte na zgłoszonych dochodach i zarobkach, statystykach świadczeń rządowych oraz prognozach ekonomicznych dostarczonych przez instytuty ekonomiczne.
Konsumenci przeznaczają swoją ogólną siłę nabywczą na pokrycie wydatków związanych z jedzeniem, mieszkaniem, usługami, energią, prywatnymi emeryturami i planami ubezpieczeniowymi. Ponadto, środki te są wykorzystywane na wakacje, transport oraz zakupy konsumenckie.
Не пропустіть найцікавіші статті!
Клацніть і стежте Ding.pl в
Увімкнути сповіщення про улюблені продукти: